9/19/2015

Hoe behoud je, je motivatie?

Motivatie. Je ziet een keer een mooi plaatje op instagram van een fitness model en denkt bij jezelf ''had ik maar zo'n lichaam''. Je voelt een boost van motivatie en begint de volgende dag gelijk met je eerste workout en een appeltje erbij. En de dag daarna weer, en de dag daarna weer... Maar dan... Je lievelingsprogramma houd een marathon dus je denkt bij jezelf ''aahh één dagje overslaan kan geen kwaad''. Maar de dag daarna heb je een feestje dus ja, je komt weer niet aan je workout toe, en natuuuuurlijk is het de volgende dag bijkomen van de kater. Zo hebben we allemaal onze excuusjes en komt er uiteindelijk niks meer van. De motivatie is gewoon weg. Dus hoe houd je jezelf toch vast aan die motivatie? Hoe kan je jezelf iedere dag blijven motiveren om jezelf te pushen tot het uiterste? 



1. Motivatie Quotes 


Motivatie quotes, we kennen ze allemaal! De een effectiever dan de ander maar voor iedereen is er die ene quote! Als je een keer een dagje neemt, en alle quotes die jou het meest raken en motiveren in een simpel schriftje opschrijft, kan je er altijd in lezen als je een keer geen zin hebt in een training. Geloof me, het werkt! 


Bron
2. Fit Journal

Misschien denk je dat dit vergelijkbaar is met met het schriftje met quotes, maar dat is het echt totaal niet! Je koopt gewoon een boekje bij de hema of de action en schrijft bijvoorbeeld je goals op, recepten en een soort van dagboek. Er zijn eigenlijk oneindig veel opties waarmee je het kan vullen. Wat jou ook maar motiveert! Alleen het werken aan het boekje en motiverende plaatjes erin plakken geeft mij al weer zin om een workout te doen! Er zijn honderden ideeen op het internet en je kan zelfs een 'kant en klare' kopen van fitness mensen zoals Cassey Ho. Maar mij lijkt het toch leuker om er zelf 1 te kopen en helemaal zelf te maken. 

3. Before & After foto's 

Dit is toch wel wat mij altijd het meest motiveert. Before & after foto's van andere mensen. Gewoon het zien dat andere mensen hun doel hebben bereikt, of bijna bereikt hebben geeft mij gewoon het gevoel dat ik het ook kan. Je weet gewoon dat het mogelijk is. Ik weet dat het raar klinkt want ja natuurlijk is dat mogelijk. Maar we hebben allemaal wel eens zo'n dipje waarbij we denken dat God juist jouw lichaam op zo'n manier heeft gemaakt en ontworpen dat het voor jou als enige persoon op deze wereld niet mogelijk is om af te vallen of strakker te worden. Geef het maar gewoon toe. Maar toch laten deze foto's je weer zien dat je het gewoon kan! Het laat je weer in jezelf geloven!

Bron



4. Zelf foto's maken

Natuurlijk kan je naar foto's blijven kijken van andere mensen, maar zou je niet zelf ook zo'n foto willen? Maak een foto van jezelf in onderbroek en bh (of zonder bh voor de jongens haha) en gewoon relaxed staan. Sommige mensen zijn toch wel geneigd om toch weer dat licht te vinden waardoor het er toch weer een beetje beter uit ziet maar hier heb je eigenlijk alleen jezelf mee. Wees zo eerlijk mogelijk tegen jezelf! En neem een vaste dag en tijd (de tijd is belangrijk) dat je een foto neemt. Het kan een keer per maand zijn maar ook iedere week als je dat wilt!
De tijd is trouwens belangrijk omdat je lichaam door de dag heen veranderd  In de ochtend is je buik vaak een stuk platter dan in de avond. Naar mijn gevoel is 2 uur na je laatste maaltijd het beste maar je moet zelf maar even uitvinden wat je het beste vind! Je moet dus niet de ene keer in de avond nemen en de keer daarop in de ochtend want dan heb je er eigenlijk vrij weinig aan. Maar dat ligt natuurlijk ook een beetje aan je eigen lichaam. 

5. Verhalen van succesvolle mensen lezen

Als ik lees hoe andere mensen met het hele gezonde leven struggelde in het begin maar het nu zien als de gewoonste zaak voel ik me een soort van niet alleen. Natuurlijk weet ik dat er genoeg mensen zijn die gezond willen doen maar als je leest hoe vergelijkbaar hun verhaal is met dat van jou, hoe goed en fit hun zich nu voelen weet ik gewoon dat ik het ook kan. Alsof jouw pad al is uitgestippeld door een ander. Natuurlijk is het niet hetzelfde zoals jij het ervaart maar vaak is het wel gewoon vergelijkbaar. Hier is een voorbeeld van hoe mensen de knop om draaide en het gewoon deden! Met succes natuurlijk. Ik vind het gewoon er inspirerend en motiverend om te lezen, en misschien schrijf ik zelf ook ooit zo'n verhaal op de blog! 

-xxx- Tenicia 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten