9/21/2015

Recept: Zoete aardappel frieten

Hi!

Vandaag geef ik jullie mijn heerlijke recept weg van de zoete aardappel frieten. Wat een heerlijke lekkernij is dit zeg!
Ik had er al eerder over gehoord, maar eigenlijk nog nooit verder uitgeprobeerd. Na wat zoeken en lezen ben ik naar de winkel gegaan en heb ik 2 zoete aardappelen bij de jumbo gekocht voor 1 euro. Dit was ongeveer een halve kilo (500 gram). 

Voordat we gaan beginnen ga ik jullie eerst nog even iets vertellen over de zoete aardappel.

Komen de zoete aardappel en de normale aardappel 1 familie?
Eigenlijk is de zoete aardappel helemaal geen familie van de aardappel, want ze komen van een hele andere plantenfamilie. De normale aardappel komt namelijk van de nachtschadefamile en de zoete aardappel van de windefamilie.
Dit betekent natuurlijk niet dat het gelijk niet meer gezien kan worden als een vervanger van de aardappel. Want in principe zitten er dezelfde stoffen.

Waar komt de zoete aardappel eigenlijk vandaan?
De zoete aardappel is een tropische groente die uit Peru komt. Dit is ook de reden dat de zoete aardappel heel moeilijk te telen is hier in Europa, omdat het veel te koud hier is. Stop daarom een zoete aardappel ook niet in de koelkast of vriezer. Alles moet geïmporteerd worden uit Amerika en dat is best prijzig, waardoor deze aardappelen dus ook duurder zijn dan de normale.


Nou laten we aan de slag gaan!

Ingrediënten lijst:
- 2 zoete aardappelen
- 1/2 eetlepels paprikapoeder
- Snufje zout
- Klein beetje peper

Benodigheden:
-Bakpapier
-Schaal
-Aardappelmesje
-Snijplank
-Bakplaat

Voordat je gaat beginnen verwarm je eerst de oven voor op 200 graden Celsius. Daarna gaan we de zoete aardappelen schillen. Je hoeft ze in principe niet te schillen, maar ik zelf vind dit lekkerder dus heb ik het gedaan.



Als je ze helemaal geschild hebt, dan gaan we ze in de vorm van frieten snijden. Je kan er dikke of dunne reepjes van maken. Maar als je er vierkantjes van wilt maken is dat ook helemaal prima. 


Nou, we zijn klaar met schillen en snijden. We gaan nu beginnen met het kruiden van de patatjes. 
Pak de paprikapoeder, zout en de peper uit je specerijen bak. 
Stop de patatjes in de schaal en gooi de specerijen erover heen. Ik heb het op gevoel gedaan, maar als je dat moeilijk vindt kun je hierboven nog eens lezen wat je precies nodig hebt van de hoeveelheden. 

Schud dit heel goed door elkaar heen zodat op elk frietje evenveel specerijen zitten, anders proef je op het ene frietje meer dan op de andere.







Pak een bakplaat die voor de ovenbestendig is, bakpapiertje er over heen en gooi de schaal met patatjes er maar op leeg. Stop ze in de oven en kijk over een 30 minuten of ze al goed zijn. Bij mij waren ze al knapperig, maar het kan zijn dat ze nog iets langer moeten omdat iedere oven anders is. 









Nou, de 30 minuten zijn voorbij en nu kun je lekker smullen van je zoete aardappel frietjes. Met een lekker sausje, maar ze smaken ook heerlijk zonder sausje.

Eetsmakelijk!




xxx,

Naomi :)






Geen opmerkingen:

Een reactie posten