9/24/2015

Verzadiging

Vandaag wilde ik een heel klein stukje schrijven over wat ik eigenlijk het lekkerste vindt aan het
sporten. Sporten is flink je best doen en hard werken. Hier en daar zweet je wat en na wat uurtjes in de sportschool, of een uurtje hardlopen, kan het gebeuren dat je jezelf hijgend op de bank laat vallen omdat je helemaal uitgeput bent. Sommigen hebben er een hekel aan, anderen vinden het heerlijk.




Zelf ben ik een beetje van allebei. Want ik geef eerlijk toe dat ik totaal geen fan ben van sporten. Natuurlijk hardloop ik wel eens en doe ik voor het slapen gaan wat simpele oefeningen zoals een paar keer opdrukken en wat squads. Maar doe ik dit nou omdat ik het o-zo-leuk vind? Nee. Ik doe het voor de verzadiging. Wanneer ik een rondje ben wezen hardlopen dan kan ik trots zijn op mijzelf. Dat moment dat ik vervolgens onder de douche sta uit te hijgen en mijn benen voel branden, dan schiet er even een geluksmomentje door mij heen. Gewoon omdat ik mij zover gekregen heb dat ik toch wéér die hardloop schoenen heb aangetrokken en dat ik toch wéér even een paar minuten langer ben wezen rennen dan de vorige keer.

Naast verzadiging is er nog een belangrijk iets wat mij altijd laat voelen dat ik echt goed mijn best gedaan heb; spierpijn. Het is natuurlijk niet altijd fijn, maar wanneer ik in de benen kom en ik voel die kleine pijntjes bij elke stap die ik zet, dan herinnert het er mij weer aan dat ik mijn best gedaan heb. Natuurlijk is het niet goed voor je spieren om ze teveel te belasten, en daarom is het ook heel belangrijk dat je wat dagen inplant waarop je wat rustiger aan moet doen om je spieren te laten rusten. Maar meestal is spierpijn toch wel het teken van progres!

Ik hoop dat ik jullie weer wat motivatie gegeven heb. Ik hoor namelijk vaak dat mensen graag fitter willen worden maar niet durven/willen sporten. En ik geef die mensen groot gelijk want ik ben net zo. Maar zodra ik toch de moed en motivatie bij elkaar gekregen heb om toch weer aan het werk te gaan, dan geeft mij dat zo'n goed gevoel! En ik zou willen dat iedereen dat gevoel eens kan ervaren, want het is heerlijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten